Follow Viruspadu

Tuesday, November 03, 2009

19: Kongsi Pengalaman: Oh Ibu Mertua Ku

sekadar berkongsi.

Saya punya ibu mertua yg agak berusia (dlm 70-an) namun masih cergas. Aktiviti utamanya ke surau bila solat subuh,maghrib dan isyak, pegi kenduri kendara kalau ada jemputan dan menziarahi org sakit @ meninggal. Itulah aktivitinya yg mesti wajib dia nak pegi.

Setiap hari dia byk mengaji dan solat sunat.

Dia tidakleh memberi masalah yg besar utk saya. cumanya 1 sj : dia mudah bersangka buruk.wpun taklah buruk sgt tp kira yg tidak baik-baik lah.

jd, apa yg boleh saya sebagai satu2nya menantu perempuannya boleh buat????

SABAR. dan menerima semua keadaan dgn TENANG DAN TIDAK CEPAT MELATAH.

mujur suami dan ipar duai byk membantu dan memahami saya dan jgk ibu diorang. kalau ada benda apa2 yg ibu diorang ckp psl saya, biasanya diorang angguk2 je sekadar utk beliau tak bising lg.sbbnya diorang tahu yg saya tak begitu. itu cuma PRASANGKA beliau sj.bkn saya sj yg pernah kena mcm ni, tp suami2 kakak2 ipar saya pun. ia tidak selalu berlaku,tp kalau sekali berlaku, ia sgt memedihkan hati.

saya masih selalu bermanis muka dgnnya, masih selalu berusaha mengambil hatinya (dgn masak makanan kegemarannya,belikan apa2 yg dia nak,bg cucu main dgn dia lama2) wpun saya selalu kecik hati dgn kata2nya.

sbb dia ibu kpd suami yg saya cinta.
yg kita taktahu berapa lama lg akan hidup dgn kita.
ntah2 kita yg akan tinggalkan dia dulu..
syaitan tak boleh hasut dia supaya tinggal solat atau mencuri atau lain2, tp setan boleh hasut dia supaya bersangka buruk.


sekali lagi, sepanjang hidup nih, saya perlu byk SABAR, TENANG dan TIDAK MUDAH MELATAH.

mungkin itu jgk perlu utk menantu2 lain bg menghadapi keadaan pelik2 dgn mertua masing2.

Salam,

Setiap mertua memang tak sama, memang lain-lain.

bertuah jika dapat mertua sporting satu kepala jenis tak kisah, kalau tak korang hadap jer laaa, pandai-pandai la ejassss hiks

sayangi mertua sebagaimana kita sayang ibubapa kita kan "sbb dia ibu kpd suami yg saya cinta." ~ saya suka ayat nih :p


Sebenarnya saya juga tak faham kenapa boleh jadi begini, mungkin bila kita sendiri menjadi "mertua" adakah kita akan membuat perangai yang "pelik-pelik" juga tanpa kita sedar :( hikhikhik

Jom kita pakat-pakat jadi mertua yang cool :p

0 komen[s]:







Related Posts with Thumbnails

Penafian @ Pemberitahuan

Kebanyakan entry adalah dikarang pada malam hari selepas anak saya tido dan akan di auto publish pada siang hari. So jangan ingat saya ni mcm takde kerja lain asik mengupdate blog okey, saya membizi keje. SEKIAN dimaklumkan.

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di viruspadu's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada viruspadu's blog. SEKIAN dimaklumkan sekali lagi

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

^_^