Follow Viruspadu

Tuesday, May 25, 2010

Perigi Hang Tuah

Hujan lebat.

otak jem

nak jalan kaki bawak stroller tak leh. en.laloque decide naik je kereta. round-round

gigih ni jalan ke kereta. dengan harapan dan doa je la. jangan la anak-anak aku ni demam. memang la bawak payung. tp tempias still kena kot

nisa meragam giler giler. menangis tak tentu pasal. nak dukung je. mmg menguji kesabaran di dada betul.

mula-mula macam down la sekejap. jom ah balik seremban kalau macam ni. last-last on garmin. tengok tempat-tempat menarik. en.laloque sajes gi perigi hang tuah. saya on je la. daripada sangap kan

macam ni rupanya perigi dia :)


perigi ni saya baca, hang tuah gali sendiri ni. hebattt...

dipercayainya air dia boleh menyembuhkan pelbagai penyakit

Perigi Hang Tuah terletak di Kampung Duyong, Melaka ini dikatakan mempunyai kaitan dengan Hang Tuah seorang pahlawan yang terkemuka di Nusantara ini di Zaman Kesultanan Melayu Melaka (1398 - 1511). Hang Tuah Yang dilahirkan di Kampung Duyung ini dipercayai menggali sendiri perigi ini untuk kegunaannya.

Pada asalnya perigi ini adalah kecil tetapi lama kelamaan menjadi besar dan dalam. Perigi ini dikatakan tidak pernah kering, walaupun di musim kemarau panjang. Airnya sentiasa jernih dan dikatakan boleh menyembuhkan penyakit. ~sumber wikipedia



kitorang singgah kejap je. terus blah. laparrrrrrrr

perasan tak gambar kak jemah yilek. masa ni tengah sentap merajuk wakakaka. tak seswaiiiiiiiiiiii gitu. ahaks

Mama Alesha, An-nisa dan An-Nur Abriza

3 komen[s]:

dd dudu said... [Reply to Comments]

hee sy suke baca fakta2 macam ni =)

Sharinginfoz said... [Reply to Comments]

ooo begini rupanya perigi sebelum ni ada selalu dengar

viruspadu said... [Reply to Comments]

dddudu,
hehehe kalau pegi sana, lg best baca fakta2 gitu

sharinginfoz,
a ah gitu la ropa dia. saya pun baru tgk







Related Posts with Thumbnails

Penafian @ Pemberitahuan

Kebanyakan entry adalah dikarang pada malam hari selepas anak saya tido dan akan di auto publish pada siang hari. So jangan ingat saya ni mcm takde kerja lain asik mengupdate blog okey, saya membizi keje. SEKIAN dimaklumkan.

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di viruspadu's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada viruspadu's blog. SEKIAN dimaklumkan sekali lagi

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

^_^