Follow Viruspadu

Monday, May 09, 2011

Puasa Hari Jumaat

Hari tu, saya ditanya pasal puasa hari Jumaat.

Sebab kalau puasa sunat hari jumaat, kita kena puasa samada khamis jumaat atau pun jumaat sabtu kan. Tapi kalau puasa ganti macam mana pulak kan.

Sebenarnya saya pun konpius jugak, tapi bila saya tanya en.laloque. Dia kata puasa ganti takpe. Boleh. Sebab puasa ganti ramadhan ni kira puasa wajib.

So untuk lebih konfem, saya google lah. Dan saya jumpa artikel ni. KLIK

Ni saya kopipes sikit ye :)

"Kesimpulannya, mengkhususkan melakukan puasa sunat atau Solat malam pada hari Jumaat adalah perkara yang ditegah, kecuali bagi mereka yang sentiasa melakukan amalan tersebut, seperti kebiasaan berpuasa dipertengahan bulan hijrah yang kebetulan jatuh pada hari Jumaat. Bagi mereka yang melakukan qadha' puasa Ramadhan, tidaklah ditegah melakukan puasa dihari tersebut. wallahu 'alam."

Semoga info ni dapat membantu korang jugak :)
Kalau tersilap salah tolong tegur ye.

Mama Alesha, An-nisa dan An-Nur Abriza

Follow Me @ www.twitter.com/viruspadu
www.facebook.com/viruspadu

2 komen[s]:

sweethOneY said... [Reply to Comments]

TQ kak share info ni.. sebab mmg dh lama confuse hal ni..

ArELeEz said... [Reply to Comments]

maknanye, buleh la kan? hmm.. tq, ek!







Related Posts with Thumbnails

Penafian @ Pemberitahuan

Kebanyakan entry adalah dikarang pada malam hari selepas anak saya tido dan akan di auto publish pada siang hari. So jangan ingat saya ni mcm takde kerja lain asik mengupdate blog okey, saya membizi keje. SEKIAN dimaklumkan.

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di viruspadu's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada viruspadu's blog. SEKIAN dimaklumkan sekali lagi

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

^_^